ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟΥΣ

¨...Η θέση και η ταχύτητα ενός μικροσκοπικού σωματιδίου δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα γνωστές με απόλυτη ακρίβεια....Όμως το πραγματικό περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας αναδεικνύεται αν την εφαρμόσουμε σε ένα σωματίδιο παγιδευμένο σε μια μικροσκοπική περιοχή, οπότε η θέση του είναι γνωστή με περιθώριο λάθους, δηλαδή απροσδιοριστία, όση και η διάσταση της φυλακής του. Εφόσον η απροσδιοριστία στη θέση του θα είναι πολύ μικρή, η απροσδιοριστία στην ταχύτητά του θα είναι πολύ μεγάλη, οπότε και η ταχύτητά του η ίδια θα είναι μεγάλη κατά μέσο όρο. Οδηγούμαστε έτσι στο εξής εντυπωσιακό- και πολύ βαθύ - συμπέρασμα: όσο πιο μικροσκοπική είναι η φυλακή στην οποία είναι κλεισμένο ένα σωματίδιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητά του κατά μέσο όρο, άρα τόσο μεγαλύτερη και η κινητική ενέργεια που υποχρεούται να έχει... Η πιο μικροσκοπική φυλακή που υπάρχει στη φύση είναι ο ατομικός πυρήνας. Τι περιμένουμε λοιπόν να κάνουν οι έγκλειστοί του, δηλαδή τα πρωτόνια και τα νετρόνια που βρίσκονται στο εσωτερικό του; Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έχουν τεράστιες κινητικές ενέργειες ακριβώς επειδή είναι παγιδευμένα σε μια τόσο μικροσκοπική περιοχή. Ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας ακριβώς επειδή είναι νάνος μεγέθους...¨
¨ Το φάντασμα της όπερας¨, Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής Φυσικού Τμήματος Παν. Κρήτης
Αφιέρωμα στην αρχή της απροσδιοριστίας ή αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg η οποία ανακαλύφθηκε το 1927 και ...κρύβεται πίσω από όλες τις βασικές φυσικές προυποθέσεις που επιτρέπουν στο σύμπαν να φτάσει έως την αυτογνωσία!

Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013

Ολλανδικός θρίαμβος στην «Παγκόσμια Ηλιακή Πρόκληση»


Διασχίζοντας την Αυστραλία από το βόρειο ως το νότιο άκρο μέσα σε 33 ώρες, το αυτοκίνητο Nuna7 που τροφοδοτείται από τον ήλιο, χάρισε σε ομάδα ολλανδών φοιτητών την πέμπτη τους νίκη στο World Solar Challenge. Το ηλιακό όχημα με την «υπογραφή» φοιτητών από το πανεπιστήμιο του Ντελφτ έφθασε στην Αδελαΐδα λίγο μετά τις 10 το πρωί, έχοντας διανύσει 3.021 χιλιόμετρα από το Ντάρουιν με μέση ταχύτητα 91 χιλιομέτρων την ώρα...
Τερμάτισε μάλιστα δύο ώρες νωρίτερα από το αυτοκίνητο των ιαπώνων ανταγωνιστών, ενώ ολλανδοί φοιτητές κατέκτησαν και την τρίτη θέση στο πρωτάθλημα. Η μάχη κρίθηκε στα τελευταία 50 χιλιόμετρα, εξαιτίας της βροχής και της συννεφιάς που ανάγκασε το ιαπωνικό ηλιακό όχημα να κάνει στάση για φόρτιση.
Στον αγώνα που διεξάγεται κάθε δύο χρόνια συμμετείχαν ομάδες από 20 χώρες. Τα πληρώματα είχαν τη δυνατότητα να αποθηκεύσουν λίγη ενέργεια, όμως η μεγαλύτερη ποσότητα έπρεπε να προέρχεται απευθείας από τον ήλιο, μεταξύ 8 το πρωί και 5 το απόγευμα.
«Είχαμε υπολογίσει κάθε δευτερόλεπτο του αγώνα. Γνωρίζαμε ακριβώς τι καιρό θα έκανε, πόση μπαταρία θα είχαμε και πόση ενέργεια θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε με την ταχύτητα οδήγησης», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας Nuon, «συμμάχου» της ολλανδικής ομάδας. «Είχαμε υπολογίσει τα πάντα έτσι ώστε η μπαταρία μας να είναι εντελώς άδεια τη στιγμή του τερματισμού και έτσι ώστε να οδηγούμε με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα.»
www.naftemporiki.gr